School

Vandaag heb ik mijn allereerste presentaties gegeven over Nederland! Ik ben nu op het punt dat ik de vragen goed genoeg versta om een antwoord te kunnen geven. Het is namelijk behoorlijk ongemakkelijk om voor een hele drukke klas te staan, honderden vragen te krijgen maar niet te kunnen antwoorden. De tijd vliegt voorbij, maar mijn taal gaat in ieder geval vooruit! 

De presentaties heb ik niet op mijn eigen school gehouden maar op de school van mijn tante hier. Geen ‘veilige’ privéschool, maar een openbare!! Ik was dan ook flink gewaarschuwd, pas op dit en let op dat! Het is wel een publieke school hè?! Maar de school is me ontzettend meegevallen! Heel anders dan de school waar ik naartoe ga, maar eerlijk gezegd soms ook veel georganiseerder! Vandaag hadden sommige klassen meer respect voor de leraar dan dat ik in 3 maanden op mijn privéschool gezien heb. Misschien komt het omdat velen voor het eerst iemand uit het buitenland zagen, maar het viel mij in ieder geval 100% mee. Ik heb (nog) geen slechte indruk van een openbare school hier. 

Natuurlijk was het verschil tussen mijn klasgenootjes en deze leerlingen wel te merken. Ze zijn veel simpeler en een stuk straatachtiger, maar wel heel geïnteresseerd. In het begin verlegen, om daarna in elke klas de vraag te krijgen of ik ‘facie’ heb! Zo wordt Facebook hier genoemd. Niemand wist waar Nederland lag en dat leverde hilarische momenten op. De leerlingen mochten het op de kaart raden en Rusland, Zweden, Polen en zelfs Afrika kwamen vaak voorbij. Eigenlijk ook wel fijn want normaal krijg ik gelijk te horen hoe prachtig Amsterdam wel niet is, dat men verliefd is op Volendam en dat de Keukenhof de mooiste plek is waar ze ooit geweest zijn. Dan zijn normale vragen over je lievelingskleur en -eten toch fijn om te krijgen! En omdat ik vandaag toch de hele dag gepraat heb, mag ik het morgen weer doen, dan over mijn ervaringen als een exchange student op een bijeenkomst voor alle Interacts uit het district. Prima! 

Geef een reactie

