Opvallend part III

En het is weer eens tijd voor een bericht met dingen die mij opvallen, want hoewel ik steeds meer gewend raak aan het leventje hier, blijft Brazilië echt een compleet ander land!!

Nagels. (bijna) Iedereen gaat hier naar de manicure en/of pedicure. Mannen en vrouwen. Vrouwen weten zelfs niet eens hoe je je eigen nagels moet lakken. Overal kun je nagellak kopen, maar zelf lakken heb ik ze nog nooit zien doen. Hoe die nagels er dan verder uitzien, is ook nog opvallend. Alle nagels worden hetzelfde gelakt, behalve de nagel van de ringvinger. Die krijgt een ander lakje, meestal een heel opvallend motief of heel afwijkende kleur. Ik zou niet weten of het in Nederland nu ook ‘in de mode’ is, maar hier in ieder geval wel!

Tanden. Nagels worden perfect verzorgd, tanden soms iets minder. De afgelopen weken heb ik mijn leraren goed kunnen bestuderen omdat ik geen schoolboeken heb en ze in het begin niet kon verstaan. Een ding is me opgevallen: ze missen allemaal kiezen. Als ze lachen komt er een groot gat te voorschijn. Maakt niet uit of ze 30 of 50 zijn, echt alle leraren missen er een of zelfs meerdere. Naar de tandarts gaan is natuurlijk niet het goedkoopste dat er is, maar om tanden eruit te trekken en een gat te laten zitten is best drastisch. Gisteren ben ik er wel weer achtergekomen dat maar weinig mensen een verzekering hebben en veel dus afhankelijk zijn van een ‘verzekering’ van de overheid. Het geld (lees ‘een klein gedeelte’) krijg je pas 3 of 4 maanden later terug. Tanden trekken is dan de snelste en goedkoopste oplossing.

Prijzen. Het leven in Brazilië is best wel duur. Voor mij als Europeaan misschien niet omdat de Euro gunstig staat, maar voor de mensen hier is het leven duur. Eten niet, eten is echt heel goedkoop. Dat moet ook wel, want eten doen ze graag. Maar kleding is ontzettend duur. Van de H&M hebben ze nog nooit gehoord en de Braziliaanse versie ervan is duurder en de kleding een stuk lelijker. Toevallig zit er in Blumenau sinds een paar maanden een Zara, maar ook daar zijn de prijzen een stuk hoger dan in Nederland. Het komt natuurlijk door de belachelijke taxen van de overheid. Het grote verschil zit hem in het feit dat er geen winkels zijn die niet of heel goedkoop en lelijk zijn of ontzettend duur en prachtig zijn. Eigenlijk geeft het de maatschappij goed weer, want zo werkt het hier. Je bent arm of rijk. De rijkere bevolking kan het toch wel betalen en dus blijven de prijzen hoog.
En de rijkere bevolking vliegt even op en neer naar Miami of zelfs Europa om kleding te kopen. Een retourtje inclusief alle aankopen is goedkoper dan wanneer je het hier koopt. Raar, maar waar!

Plaatsnamen. Nu ik steeds meer van de taal begin te begrijpen, valt het mij op dat de naam van veel steden of gebieden letterlijk te vertalen zijn. Bijvoorbeeld Rio de Janeiro. Rio betekent rivier en Janeiro januari. Porto Belo betekent mooie haven en het prachtige stadje Bonito heet dus niet voor niets Bonito. Ok, Zeeland is misschien ook niet de meest originele naam voor een provincie, maar hier hebben ze het wel erg makkelijk gemaakt!

Geef een reactie

