2 maanden!!

En zo zijn er plotseling 2 maanden voorbij! Ik kan niet geloven dat het al 2 maanden geleden is dat ik in het vliegtuig stapte om over een grote plas naar het zuidelijk halfrond te vliegen. In deze 2 maanden heb ik zo ontzettend veel geleerd. Niet alleen (een beetje van) een nieuwe taal, maar vooral een nieuwe cultuur met hele andere gewoontes. Elke dag kom je iets tegen waar je in Nederland met grote ogen naar zou kijken. Maar uiteindelijk kom je er altijd achter dat het niet dom of achterlijk is, het is anders. Niet slechter (of beter), maar gewoon anders. Een ander land met andere gewoontes.

Daarom vandaag een lijst met dingen die in het begin ontzettend wennen waren maar nu de normaalste zaak van de wereld geworden zijn.

Bonen, rijst en vlees. (Bijna) elke dag is het raak. Dit is het typische Braziliaanse eten en er is geen ontkomen aan. Of ik er al genoeg van heb? Nee, helemaal niet. Maar ik moet natuurlijk nog een aantal maanden, even afwachten wat ik dan zeg…

Schooluniform. Het schooluniform is zo oncharmant. Maar stiekem heel erg comfortabel. Het lijkt net alsof je in je pyjama op school zit. En dat helpt niet echt mee om helemaal wakker te blijven tijdens de les. En natuurlijk is het erg makkelijk in de ochtend. Je hoeft niet meer na te denken wat je deze dag eens aan zal doen. Ook eens fijn voor de afwisseling!

Wc. Waar je serieus het meeste aan moet wennen als je in Brazilië arriveert, is dat je het wc-papier naast de pot in een prullenbakje moet gooien. Gewoon omdat de riolering te slecht is. Maar net zoals je langzaam went aan de hurkwc’s naast de snelweg in Frankrijk, raakt dit langzaamaan vertrouwd. Gelukkig, want na twee of drie weken was ik telkens bang voor een verstopping.

Warm eten om 1 uur. In plaats van warm te eten rond een uur of 6, eten we hier warm rond 1 uur. Iedereen is dan thuis van de universteit of van school. Iedereen eet warm, dus winkels zijn gesloten. Behalve de restaurants dan. Het is hier heel normaal om naar een soort ‘restaurantje’ te gaan. Het is simpel, maar wel lekker. Er is een buffet en aan het einde weeg je je bord. Je betaalt meestal per 100 gram. Als ik het terugreken naar euro’s dan zal het ongeveer 2 euro kosten. Het ligt er een beetje aan wat je allemaal opschept. Ondanks dat het zo goedkoop is, is het wel erg lekker. En natuurlijk bestaat dit buffet ook uit bonen, rijst en veel vlees.

Het mogen dan misschien kleine dingen lijken, in het begin zijn deze veranderingen toch erg wennen. Toch ben ik zo ontzettend dankbaar voor deze kans. Hartelijk bedankt Rotary Eindhoven. Hartelijk bedankt Rotary Indaial. Hartelijk bedankt alle mensen hier in Brazilië die voor een geweldig jaar zorgen. En hartelijk bedankt papa en mama en Jules, dat jullie mij deze kans gaven om een jaar weg te mogen.

Geef een reactie

