Taschibra

2012-08-30_202012-08-30_20

Vorige week heb ik samen met mijn Rotaryclub een bezoek gebracht aan Taschibra. Taschibra is een lampenfabriek. Je zou het kunnen vergelijken met Philips, hoewel het ook weer niet te vergelijken is. Maar goed. De naam Taschibra is erg slim bedacht. De T staat voor de de bedenker van de lamp, Thomas Edison. De A en de S staan voor de naam van de eigenaar, de CHI voor China en de BRA voor Brazilië. China en Brazilië hebben namelijk een speciale samenwerking. Alle lampen van Taschibra voor heel Brazilië, let op: Brazilië is groter dan Europa, worden hier in het kleine Indaial geproduceerd. De lampen voor de rest van de wereld worden in China gemaakt.

Na het bezoek zijn mij een paar dingen opgevallen. In Nederland hebben we voor mijn gevoel helemaal niet zo veel fabrieken. Die zijn, inderdaad, naar Brazilië of China verhuisd. Toen we de fabriek binnen liepen, zag ik aan de lopende band allemaal jongens en meisjes staan. Mijn eerste gedachte was gelijk ‘kinderarbeid’. Maar dat kon het niet zijn, want anders kregen we geen rondleiding. Later vertelde de leidinggevende wel dat er inderdaad vanaf jonge leeftijd gewerkt kan worden in de fabriek, vanaf je 14e. Wel erg jong om achter een lopende band te staan.

In de fabriek worden allerlei soorten lampen gemaakt. In totaal 800 verschillende producten. Ik heb zelf gezien hoe ze tl-buizen maken en inpakken. Duur: 25 minuten. Best snel aangezien ze bijna alles zelf maken. Van halffabrikaten, dat wel.

Naast de productie vielen de prijzen mij erg op. Een gewone lamp kost tussen de 5 en 15 réais. Best normaal voor een lamp. Een hele kleine LED-lamp kost daarentegen 90 réais!! Ruim 40,- euro voor een simpele lamp. Belachelijk duur! LED is hier nog volop in de ontwikkeling en dat zorgt voor de hoge prijzen. Weer een teken dat wij het in Europa zo slecht nog niet hebben…

Al met al vond ik het erg leuk om zo’n grote fabriek eens van binnen te mogen zien. Echt zo enorm groot. Foto’s mocht ik niet maken (waarschijnlijk had het te maken met mijn band met Philips), in de showroom dan weer wel. Daar vond ik de kerstverlichting wel grappig. Het is hier met Kerst namelijk bloedheet, echt bloedheet. De 40 graden kan makkelijk gehaald worden. Een beetje vreemd om dan een sneeuwpop in je tuin te hebben staan.

Geef een reactie

