31.

Dsc02149Dsc02147

Wat gaat de tijd snel!! Vandaag is het precies 31 dagen geleden dat ik in het vliegtuig naar Brazilië stapte. Voor mijn gevoel ben ik er pas net en de tijd is dan ook voorbij gevlogen. Inmiddels ga ik al 3 weken naar school, dus het schoolritme zit er wel in. De weekenden zaten de afgelopen weken helemaal vol en ook de komende maand(en) zijn ze al volgepland. Vervelen zal ik me dus gelukkig niet. Met de taal gaat het redelijk. Verstaan gaat echt stukken beter, vooral als iedereen langzaam praat in plaats van het ratelen dat ze normaal doen. Spreken gaat daarentegen minder. De belangrijkste woordjes ken ik wel, zinnen vormen lukt nog niet echt. Aan de andere kant heb ik pas 2 lessen gehad, dus dat zal de komende weken alleen maar meer worden. In ieder geval zijn de klanken echt compleet anders. Echt wennen en (soms) ook heel moeilijk. Maar oefening baart kunst.

De winter is hier waarschijnlijk voorbij. Avô (opa) vertelde dat zodra een bepaalde plant bloemen kreeg, de winter voorbij zou zijn. En inderdaad, de temperaturen zijn omhoog gegaan. Geen 36 graden zoals in Nederland, maar prettige temperaturen tussen de 18 en 25 graden. Soms is de lucht hemelsblauw, zonder een wolkje te zien en met een heerlijke temperatuur. Voor mij een reden om in het zwembad te springen. In Nederland is dat geen probleem bij 25 graden. Hier wel. Het water was ijs- en ijskoud. Iedereen moest dan ook ontzettend lachen dat ik gezwommen had. Niemand zwemt hier in de winter en daarom vertelt mijn gezin aan iedereen die ze tegenkomen dat ik dat wel gedaan heb. Ik heb mijn lesje geleerd en wacht nu maar rustig af totdat de temperatuur oploopt tot 30 graden. Misschien dat het water dan wel ietsjes warmer is!!

Geef een reactie

