ID

Een paar dagen geleden ben ik naar Itajaí, een kustplaats, geweest voor mijn visum. Het was al geregeld, alleen moest ik hier nog de laatste stempels in mijn paspoort laten zetten. Aangekomen bleek ik ook nog een echte Braziliaanse identiteitskaart te krijgen!! Extra papierwerk, maar wel speciaal!!

Op het politiebureau vertelde de stempeltjesman dat vingerafdrukken echt noodzakelijk zijn. Het is vooral handig als het vliegtuig waarmee ik terug ga vliegen naar Nederland zou crashen… Ja fijn. Gelukkig geeft dat papa en mama weer een geruststelling, mijn lichaam kan dan gelijk geïdentificeerd worden. Eigenlijk klopt dat ook wel, want bij de crash van Air France een paar jaar geleden voor de kust van Brazilië, waren alle Brazilianen snel geïdentificeerd. Voor de andere passagiers in het vliegtuig waarvan ze geen vingerafdrukken hadden, duurde het een stuk langer voordat ze geïdentificeerd konden worden. Na dit gezellige verhaal kreeg ik nog te horen dat mijn volle naam een echte naam voor een koningin was, dus dat maakte mijn dag gelukkig weer goed. 

Verder klopt het helemaal dat je echt moet uitkijken voor de politie. Wat een persoonlijkheden zijn dat zeg. Een grote mond hebben, doe maar niet. Je visum of identiteitskaart krijg je dan echt niet meer. Gelukkig scheelt het weer dat ik een meisje ben, op de een of andere manier sloven ze zich altijd meer uit… Uiteindelijk is alles gelukt en kreeg ik een tijdelijk papiertje mee. Mijn echte identiteitskaart zou binnen 30 dagen moeten arriveren, alleen de ervaring leert dat het ook best 365 dagen zou kunnen zijn… We wachten maar rustig af!

Geef een reactie

