Opvallend, part II

Arm vs rijk. Dat Brazilië booming is klopt. Overal worden nieuwe, grotere, luxere flats gebouwd. Zelfs hier in het kleine Indaial. De penthouse’s waar ik geweest ben zijn ontzettend streng beveiligd en stralen daarmee ook gelijk veel luxe en rijkdom uit. Maar waar rijkdom is, is ook armoede. Langs de grote rivier staan krotten. Van hout. Zodra het veel regent, zoals vorige week, stijgt het peil van de rivier snel en is er grote kans op overstroming. De huizen lopen onder of worden zelfs meegespoeld. Favela’s kun je het absoluut niet noemen, maar het is niet prettig om daar op te groeien.

Man vs vrouw. Wat hier ontzettend normaal is, maar wat in Nederland echt discriminatie zou zijn, is het prijsverschil tussen mannen en vrouwen. Vrouwen betalen standaard minder dan de mannen. Bijvoorbeeld het feest waar ik zaterdag naartoe ben gegaan. Ik weet niet precies hoeveel mijn kaartje kostte, laten we zeggen 15 reais. Mannen betalen makkelijk 30 tot 40 reais voor hetzelfde feest. Okee het is dat ik minder hoef te betalen, maar eigenlijk slaat het nergens op!!

Made in Brazil. Echt bijna alles wat ik eet, is hier geproduceerd. Voor zover ik in de supermercado gezien heb, kwamen er een paar appels en bananen uit Argentinie en Chili. Verder is er echt niets uit het buitenland te vinden. Wat ook echt opvalt is het uiterlijk van het fruit. Ik ben gewend dat onze groente en fruit er perfect uitzien. Een klein bruin vlekje en het kan eigenlijk niet meer verkocht worden. Dat is hier wel anders. Je kunt merken dat de beste producten naar Europa en Amerika gaan, en alles wat overblijft hier verkocht wordt. Helemaal niet van slechte kwaliteit, maar wel anders omdat ik verwend ben met ons perfecte aanbod in de supermarkten.

Autorijden part II. Ik heb al eerder geschreven over het rijden. Tijdens mijn rit naar Itajaí ben ik nog ergens achtergekomen. Al spookrijdend inhalen is geen probleem. Al zie je de tegenligger steeds dichterbij komen, gewoon iets harder gas geven en nog snel ook die andere auto inhalen. Echt geen probleem, juist eerder een gewoonte. De enige manier voor mij was om niet naar voren te kijken, want elke keer als ik wel dat deed, kreeg ik bijna een hartaanval. Geef mij maar een veilige snelweg.

Motorrijden. Er rijden ontzettend veel motoren rond. Het is goedkoper en in de stad zeker ook sneller. Alleen maken ze het er niet veiliger op. Elke ochtend is op de radio te horen dat er weer iemand is overleden. Zelf heb ik een paar dagen geleden ook het eerste ongeluk gezien, het was te verwachten. Telkens duikt er plotseling een motor op. Links, rechts of als je stilstaat kan het ook nog goed zijn dat de rijder voor je ‘langsloopt’ en via de meest vreemde manoeuvres door probeert te rijden. Dat het niet past, maakt niet zo veel uit. Zolang ze maar een paar meter vooruit kunnen.  

Geef een reactie

