São João

Dsc02083Dsc02097Dsc02111Dsc02120Dsc02124Dsc02129Dsc02131Dsc02134

Mijn eerste typische Braziliaanse feest heb ik ook weer meegemaakt! Festa Junina oftwel São João.
De Portugezen hebben dit feest vroeger overgebracht op de Braziliaanse cultuur. Oorspronkelijk was het een christelijke feestdag om de heilige Johannes de Doper te bedanken voor de regen. Tegenwoordig wordt het ook gevierd om het ‘einde’ van het regenseizoen te vieren.  Iedereen gaat verkleed in een boerenoutfit. Jong, oud, man of vrouw, het maakt niet uit. Als je niet verkleed gaat, wordt je publiekelijk belachelijk gemaakt. Mannen verkleden zich met boerenpak en hoed, vrouwen in felgekleurde printjurkjes, met vlechtjes, strikken, roze wangen en sproetjes.

Natuurlijk kon het feest niet doorgaan zonder eten. Eigenlijk is eten is een groot woord, eerder taart, koek en snoep.  Plotseling ging de muziek harder en begonnen de eerste deelnemers te dansen. Het was een traditionele dans die bij dit feest hoort. In een lange sliert of gearmd dansen, onder een brug van armen door, alles kwam voorbij. Ontzettend leuk en vrolijk om te doen! Hierna was het tijd voor de bingo. Voor mij ook gelijk een goede oefening voor mijn Portugees, de cijfers ken ik nog niet uit mijn hoofd. Beginnersgeluk zal ik het niet noemen, maar natuurlijk had ik de eerste ronde al bingo!! Mijn prijs?! 3 Tupperware bakjes! Bijna net zo leuk als de paraplu met gaten die ik ooit met de carnavalsbingo gewonnen heb!

Het was in ieder geval een superleuke avond vol met cabaret, spelletjes, eten en dansen!! (Ja het klopt dat het al Augustus is, de Rotary viert het als enige te laat)

Geef een reactie

