Colégio

Mijn eerste schooldag in Brazilië. En dat nog wel op een Adventista-school. Zoiets zou ik in Nederland nooit meemaken. Het schijnt een hele strenge school te zijn, maar bij de uniformen gaat het al mis. Iedereen liep wel in de schoolkleren, alleen allemaal in verschillende versies en kleuren. Dus de simpele bedoeling van een algemeen uniform, is niet helemaal gelukt.

Bij binnenkomst kon ik nog vrij anoniem rondlopen, na een uurtje echt niet meer. Blauwe ogen zijn toch best wel bijzonder in Zuid-Amerika. We begonnen de ochtend met verzamelen in de gymzaal. Omdat er maar ongeveer 100 tot 120 leerlingen op school zitten, paste dat makkelijk. De muziek werd aangezet en de eerste kreten werden geroepen, allemaal met die vuisten de lucht in! Van mijn klasgenootjes begreep ik dat het speciale liedjes en teksten waren die allemaal met het geloof te maken hebben. Al met al duurde dit lang, zeker  1,5 uur. De hele happening werd afgesloten met het voorlezen van een (bijbel)tekst en bijbehorend gebed. Hierna was dan tijd voor de lessen. Althans dat dacht ik. We werden naar de aula geroepen en plotseling kwamen er een paarse piraat en een Mexicaanse binnenlopen. Hallo nieuwe leraren, wat een aparte eerste indruk. Opnieuw moesten we gezamenlijk bidden. Daarna viel iedereen langzaam in slaap. Rare filmpjes van Bill Gates, een arend en kip volgden, net als de Macarena. Ik weet niet wat het met de schoolspirit te maken heeft, maar de leraren dansten in ieder geval fanatiek mee. Gelukkig was het hierna snel gedaan met alle rare activiteiten en kon ik naar huis. 

Als ik 1 ding zou moeten aanwijzen dat het meeste indruk gemaakt heeft, zou ik echt niet weten wat. Echt alles, maar dan ook alles is 100% anders dan op het goede oude Lorentz. Mevrouw Heijmans zul je niet snel dansend en zingend door de school zien gaan, hier in Brazilië is het de gewoonste zaak van de wereld…

Geef een reactie

