Opvallend

Wat valt mij op na een week in Brazilië??

Autorijden. Wat kunnen ze hier slecht rijden!! Iedereen rijdt door elkaar, alhoewel de meeste wegen eenrichtingsverkeer zijn. Stoplichten hebben ze bijna niet, plotselinge verkeersdrempels en flitspalen wel. Het gevolg: veel te hard rijden, plotseling op de rem trappen, net op tijd op de goede snelheid zijn en na een paar seconde weer flink gas geven.

Toeteren. Waar ik echt nog niet aan gewend ben, zijn de toeterende voorbijrijders. Het is hier eigenlijk best wel stil op de wegen. Behalve als de chauffeur iemand van het vrouwelijke geslacht ziet lopen. Dan wordt er keihard getoeterd of geschreeuwd. Vooral als er opeens een vrachtwagen achter je opduikt is het flink schrikken!!

Regenkleding. Ondanks de regenbuien gaat het (bouw)werk gewoon door. (Eigenlijk had ik dat niet verwacht) Ze werken dan in enorme kanariegele regenpakken. Compleet met gele helm en handschoenen.  Het lijken net een soort levende standbeelden.

Eten. Elke dag rijst, bonen en vlees. Elke keer weer. Omdat ze in het weekend graag groots uitpakken, eet je hierdoor de rest van de week de restjes. Dat ben ik echt totaal niet gewend. Ik at elke dag iets anders, met af en toe een uitzondering dat we twee dagen hetzelfde aten. Hier is juist die afwisseling een uitzondering.

Plastische chirurgie. Inmiddels heb ik met mijn nieuwe zusjes al leuke gesprekken gehad over typische Braziliaanse gewoontes. Thuis maakten we al grapjes dat ik terug zou komen met een compleet ander gezicht en lijf, als cadeau voor mijn 18e verjaardag. Maar plastische chirurgie is inderdaad heel normaal hier. Een vriendin van mijn zusje heeft deze week een bezoek gebracht
aan de kliniek voor nieuwe borsten. Blijkbaar is zo’n borstvergroting al legaal vanaf je 15e!!

Taart. Ze eten ontzettend veel zoets. Taart als ontbijt is geen uitzondering, ik heb het zelf vanochtend gegeten. Ze eten ook nog taart na de lunch en ’s avonds en als je honger hebt, kun je ook nog een stuk pakken. Eigenlijk heel de dag door dus. Net zoals chocolade en andere koekjes, geen probleem. Zelfs de yoghurt is alleen verkrijgbaar in aardbeien-, bosbessen- of chocoladesmaak. Er was in de hele supermercado welgeteld 1 pak normale yoghurt te vinden, maar ook die smaakt naar zoetstoffen. Brazilianen en suiker, het hoort gewoon bij elkaar.

Geef een reactie

