Feijoada

2012_0042012_0252012_0062012_0262012_0082012_0132012_012

 Dit weekend zijn we met het hele gezin naar het buitenhuisje van de familie gegaan. Ze noemden het een boerderij, maar in werkelijkheid was het gewoon een klein huisje midden in de rimboe. Soms kijk ik in de verte of naar een hoge berg en vraag ik me af of daar in godsnaam nog iemand zou wonen. Ja, dat was hier dus het geval. De zandweg werd steeds smaller en de bebossing van allerlei vreemde bomen steeds dikker. Het huisje was vroeger van een van de grootouders, nu wordt het alleen nog maar gebruikt voor de Feijoada etentjes. Vrienden uit de hele omgeving komen om met z’n allen gezellig te eten en drinken.

Feijoada is een enorme stoofpot met allerlei vlees en zwarte bonen erin. Het varkensvlees wordt gezout, samen met rundvlees, chorizo, ham, spek, uien, knoflook, kool, sinaasappels en peterselie. En dan vergeet ik vast nog een heleboel. Verder zou je er ook een varkenspoot, -oor en –snuit in terug kunnen vinden, hoewel de kok wel vertelde dat deze er alleen in zaten voor de smaak. Toch heb ik niemand iets eruit zien halen… Het is echt de lekkernij van Brazilië en (elke) zaterdag is Feijoadadag. Voor mij was het behoorlijk wennen, misschien dat ik de volgende keer er meer van kan genieten. Maar mijn lievelingseten zal het zeker niet worden!

Verder was het een gezellige dag. Koud, ik heb lang bij het enige warmtepunt in huis gezeten, maar heel gezellig. Iedereen zat aan lange tafels. Te praten, te lachen, er werd gediscussieerd over de politiek, er werd gezongen en gitaar gespeeld. De caiprininha’s werden doorgeschoven en dat zorgde voor veel vrolijkheid. Een geslaagde eerste Braziliaanse feestmaaltijd!

Geef een reactie

