Bom dia!

  Het is weer ochtend in Brazilië en de zon schijnt!! Dat scheelt zo veel in de temperatuur. Het is hier nu winter, gelukkig nog steeds een graad of 20 tot 25 in de middag. Maar zodra het een beetje bewolkt is, of de zon ondergaat, is het zo ontzettend koud. De huizen hebben helemaal geen verwarming en dat is voor mij toch echt wennen. Om ’s nachts niet rillend wakker te worden, slaap ik dan ook met verschillende lakens en een extra dikke deken!  

Waar ik echt aan moet wennen is de manier van kleden hier in Brazilië. De Brazilianen waar ik ooit van gehoord had, zagen er altijd ontzettend mooi en verzorgd uit. Dat valt behoorlijk tegen. Iedereen loopt hier in een joggingbroek met grote trui en ontzettend “mooie” schoenen. Het is het liefst een wit model met onder de hiel een soort fluoriserende vering. Hier is het blijkbaar ontzettend hip, want iedereen heeft ze aan. Verder dragen de dames geen make-up.  Als ze werken misschien nog wel, maar anders echt niet. Een van mijn zusjes vertelde dat het verschil  tussen je normale kleding en uitgaanskleding anders veel te klein is. Ik ben benieuwd…

Indaial is echt een klein dorpje. Het heeft 50.000 inwoners, dat klinkt nog best redelijk maar dat is het eigenlijk niet. Er zijn een paar straten met kleine winkeltjes en dat is het. Gelukkig liggen er grotere steden in de buurt. De bus is ontzettend goedkoop, dus ik denk dat ik er dan ook veel gebruik van zal maken.  Verder is het stadje echt een zooitje ongeregeld. Overal zitten enorme gaten in de weg, ALS er al asfalt ligt! Meestal bestaat de weg uit zand of een soort kinderkopjes, lekker stuiteren over de weg dus. Iedereen moet zelf zorgen voor de stoep, wat ervoor zorgt dat er om de 10 meter een ander patroon ligt. Stenen, asfalt, mozaïek, zand, gras, ga maar door. Maar ook dat heeft weer zn charme!

De werkster staat nu achter mij te stofzuigen, een verschrikkelijk lawaai. Ik ga maar even naar buiten en genieten van het weer!! 

Geef een reactie

