Wow.

Wow.

Mijn eerste indruk van Brazilië. Vanaf het moment dat ik bij de gate kwam, was het verschil met Nederland al duidelijk merkbaar. Bijna het hele vliegtuig zat vol met Brazilianen en er werd dan ook in het Portugees omgeroepen door de steward. Brazilianen praten graag. En lachen veel. Slapen was hierdoor een beetje lastig.

Na een uur of 9 vliegen boven zee vlogen we weer boven land. Het noorden van Brazilië.  In de lucht ziet Brazilië er echt als een jungle uit. Alleen maar bossen, bergen, bossen en nog meer bergen.  Af en toe een stad en dan weer jungle. Ineens vlogen we boven Sao Paulo. Wow!! Wat is dat een enorme stad! Natuurlijk wist ik dat er 20 miljoen mensen wonen, maar ik kon me er niet echt een beeld bij voorstellen. Nu wel! Hoe ver je ook probeerde te kijken, overal stonden huizen. En dat was natuurlijk ook aan de andere kant van het vliegtuig zo! Dat deze stad alleen al meer inwoners heeft dan Nederland is natuurlijk raar om te bevatten, maar wel ontzetten bijzonder om zo van boven te zien.

Omdat ik een tussenstop van een paar uur had en daarna weer door zou vliegen, was er mij in Nederland verteld dat ik mijn koffer van de band moest halen en dan weer op een andere band te zetten. Helaas werkte dat in de praktijk niet zo. Ja ik moest inderdaad mijn koffer van de band halen, maar daarna nog door de ‘douane’ en dan weer opnieuw inchecken. De douane stelde echt niets voor. Gewoon in de rij aansluiten voor ‘niets aan te geven’ en dat was het . Er was niet 1 machine of in ieder geval een agent. Zo kan het natuurlijk ook…
En toen begon het zoeken. Sao Paulo Guarulhos Airport is enorm. En dus moest ik met mijn koffers naar de andere kant van het vliegveld. Lift in, lift uit. De werknemers van het vliegveld waren vreemd genoeg allemaal jongens en meisjes van een jaar of 15 en Engels spraken ze niet echt. Straight on. Yes there. Ok, ik volg wel. Nadat ik eindelijk bij de goede balie was beland, keek ik eens goed en zag ik een eindeloze rij.  Een dik uur later had ik een nieuw ticket en kon ik eindelijk rustig naar de gate.

Toen het tijd was om te gaan boarden, begon ik me toch af te vragen of ik wel bij de juiste gate was. Gewoon voor de zekerheid. Op mijn ticket stond gate 15. Maar Brazilië zou Brazilië niet zijn als het helemaal niet de juiste gate was. Weer een lift in. Bij de juiste gate beland werd 20 uur boarden, 20.30, 20.30 werd 20.45. Ineens stond er een bus voor de deur. Op naar het vliegtuig!

Het geweldige uitzicht dat ik eerder in de middag had gezien ,was nu ’s avonds nog zo veel indrukwekkender. De lucht was pikzwart en dus was de hele stad verlicht. Miljoenen lampjes overal.
Op naar Navegantes!!   

Geef een reactie

